Prima pagină > Analize - Întrebări - Ipoteze - Păreri > Valeriu Mangu: „PROCEDURA REVIZUIRII CONSTITUȚIEI TREBUIE REINVENTATĂ !”

Valeriu Mangu: „PROCEDURA REVIZUIRII CONSTITUȚIEI TREBUIE REINVENTATĂ !”

PEOCEDURA DE REVIZUIRE A CONSTITUȚIEI TREBUIE REINVENTATĂ

De vreme ce, după cum dispune art. 151 alin. (3) al Constituției, revizuirea este definitivă după aprobarea ei prin referendum și cum referendumul este, potrivit dispozițiilor art. 2 alin. (1), idem, o modalitate de exercitare a suveranității naționale, acest proces – așadar revizuirea Constituției – trebuie să fie opera națiunii în forma ei organizată, operă  urmând să pornească de la beneficiarul fundamental, care este – ori trebuie să fie – cetățeanul.

ASCUNZIȘURI CONSTITUȚIONALEConstituția legitimă este, în fond, un contract între cetățeni care consacră o asociere între aceștia cu scopul de a asigura condițiile necesare liberei dezvoltări a propriei personalități a fiecărei părți contractante. Modificarea prevederilor acestui contract nu poate să fie inițiată decât de părți, mai clar spus de o parte REPREZENTATIVĂ administrativ-teritorial a acestora. Aceasta-i rațiunea pentru care Constituția prevede în art. 150 al ei că revizuirea trebuie inițiată de 500000 de cetățeni cu drept de vot provenind din cel puțin jumătate din județele țării etc. Numărul 500000 corespunde, rotunjit, populației, calculate în medie, unei unități administrative mari, din cele 42 cât are România, număr diseminat însă în majoritatea absolută a acestor unități.

Inițiativa de revizuire a 500000 de cetățeni trebuie transmisă Guvernului, care nu este altceva decât organizatorul activității desfășurate de entitățile statale, printre care se numără și cetățenii. Mai departe, Guvernul, în măsura în care apreciază că inițiativa celor 500000 de cetățeni este oportună, constituțională etc., o propune reprezentantului statului, care este Președintele României.

Statul, prin reprezentantul lui, propune inițiativa – desigur, dacă o consideră oportună, constituțională etc. – poporului în forma sa organizată, mai precis organelor reprezentative (simple) ale acestuia. Aceste organe reprezentative (simple) sunt: Președintele României, Camera Deputaților, Senatul. De remarcat că Președintele României cumulează până acum funcția de reprezentant al statului, precum și calitatea de organ reprezentativ (simplu) al poporului.

 Pentru a merge mai departe, inițiativei, de-acum, a celor 500000 de cetățeni, a statului, prin intermediul reprezentantului acestuia, care este, cum s-a precizat deja, Președintele României, urmează să i se asocieze majoritatea simplă a organelor reprezentative (simple) ale poporului, după cum s-a văzut mai sus, în număr de 3. Cum se presupune că Președintele României în calitatea sa de organ reprezentativ (simplu) al poporului va susține inițiativa, de vreme ce a susținut-o deja ca reprezentant al statului – deși este posibil să nu fie întotdeauna așa, adică poziția poporului să difere de poziția statului în privința inițiativei -, mai este necesară susținerea inițiativei de încă (cel puțin) un organ reprezentativ (simplu) al poporului. O astfel de susținere trebuie să vină așadar fie din partea Camerei Deputaților, fie a Senatului, fie chiar a amândorura. Forma de susținere este cea a moțiunii, inițiată de majoritatea simplă a componenților, adică, după cum dispune Constituția în art. 150 alin. (1) al ei, din partea a cel puțin un sfert din numărul deputaților sau al senatorilor. De remarcat că sfertul respectiv nu poate fi obținut, de pildă, din adiționarea a 1/8 din numărul deputaților cu 1/8 din numărul senatorilor – inițiativa, concretizată printr-o moțiune, trebuie să vină de la unul din organele reprezentative (simple) rămase, adică ori de la Camera Deputaților ori de la Senat (ori de la amândouă aceste organe).

Prin intermediul moțiunii adoptate ori de Camera Deputaților ori de Senat inițiativa este propusă organului reprezentativ suprem al poporului, care este Parlamentul. Moțiunea trebuie însoțită de proiectul sau propunerea de revizuire.

Organul reprezentativ suprem al poporului urmează să adopte – dacă, desigur, consideră că este oportun, constituțional etc. – proiectul sau propunerea de revizuire. Adoptarea urmează să se realizeze cu majoritatea calificată de cel puțin 2/3 din numărul membrilor fiecăreia din cele două componente ale organului reprezentativ suprem al poporului ori, dacă prin procedura de mediere nu se ajunge la un acord, hotărârea urmează să se ia cu votul calificat de cel puțin 3/4 din numărul deputaților și senatorilor. Adoptarea se realizează prin Hotărâre a Parlamentului.

 Odată ce proiectul sau propunerea de revizuire a primit consacrarea prin Hotărâre a organului reprezentativ suprem al poporului urmează aprobarea revizuirii prin intermediul referendumului. Referendumul trebuie convocat de Președintele României în calitatea sa de organ reprezentativ al națiunii. Poporul, exprimându-se prin intermediul referendumului, o face tot în calitate de organ reprezentativ al națiunii. Trebuie făcută aici o remarcă: chiar dacă Parlamentul în calitatea sa de organ reprezentativ suprem al poporului adoptă proiectul său propunerea de revizuire este posibil ca Președintele României să nu convoace referendumul, de exemplu pe motiv că revizuirea este neconstituțională.

După aprobarea revizuirii Constituției prin referendum trebuie să urmeze adoptarea, respectiv promulgarea legii constituționale de punere în executare a revizuirii.

Cele expuse mai sus arată complexitatea procesului de revizuire, prezentat aici în coordonatele sale fundamentale. Fiind opera de maximă importantă în viața unei națiuni este firesc ca ea să antreneze toate subiectele constituționale fundamentale – cetățean, stat, popor, națiune. Tratarea superficială a procedurii de revizuire, a conținutului ei substanțial, neobservarea limitelor revizuirii s.a. poate conduce, cum s-a întâmplat în 2003, la anomalii serioase cu consecințe neprevăzute, unele dintre ele semnalate într-unul din articolele precedente.

Revizuirea Constituției antrenează, prin forța lucrurilor, toți cetățenii, statul, poporul, națiunea în întregul lor. Iată de ce este necesară o analiză atentă a acestui proces.

Autor: Valeriu Mangu

Sursa: ascunzisuri-constitutionale.eu

COMENTARIU BLUE:

    Personal sunt 100%  de acord cu autorul în ceea ce priveşte reinventarea modului de revizuire a Constituţiei, însă nu am cum să nu spun că mă tem de asta având în vedere personajele absolut odioase care o pot face.

   Am avut experienţa schimbării sistemului de vot făcut de personaje cam de aceeaşi teapă.  Rezultatul se vede.

  De multe ori ni se scot ochii cu faptul că, la dorinţa electoratului, s-a introdus la alegerile parlamentare votul uninominal ceea ce este o minciună sfruntată atâta timp cât procedura implică şi liste controlate de grangurii din partide.

  Indiferent de argumentaţia care nu se serveşte, votul uninominal presupune dispariţia pragului electoral care ne-a adus în situaţia ca multe partide să fie eliminate de pe scena politică, lucru care, la rândul său a generat faptul ca cea mai mare parte din electorat să nu se considere reprezentată. 

   Sistemele de vot uninominal sunt în principiu două. Cel în două tururi de scrutin folosit la alegerea Preşedintelui şi cel în un singur tur folosit la alegerea.

 Primul din cele două sisteme de vot uninominal, cel în două tururi de scrutin, este singurul cu adevărat democratic deoarece acolo se vede voinţa majorităţii.

Cel de-al doilea, este o invenţie extrem de nocivă deoarece indică doar care din candidaţi era mai bine clasat. Având în vedere că în majoritatea cazurilor cel care va câştiga are un procentaj de sub 50% , nu se poate vorbi de majoritate. 

  1. 18 februarie 2014 la 8:54

    Exista de mai multa vreme o dezbatere referitor la ce s-ar putea face in Romania pentru a se iesi din impas. Oamenii acestia incearca acum ceva, ramane insa de vazut ce finalitate va avea efortul lor.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: